Het Atkins dieet, niet een dieet dat ik heb gevolgd maar wel een manier van afvallen die door velen wordt gebruikt. Ik heb hier zo een beetje mijn vraagtekens bij. Het is namelijk een dieet dat enerzijds wel werkt. Aan de andere kant krijgt het vaak de wind van voren over de gezondheidsfactor. Reden te meer om voor mezelf eens na te gaan hoe dit dieet in elkaar steekt. Zelf heb ik ondertussen al veel progressie geboekt met het koolhydraatarm dieet. Dus ik zie het nut niet in van een ander dieet op dit moment. Wellicht een goed eiwitdieet. Maar ik hanteer nu gewoon het motto “if it ain’t broke, don’t try to fix it”. In een ietwat gekke Nederlandse vertaling ook wel “als het niet kapot is, probeer het dan ook niet te maken”. Met andere woorden, het gaat heel erg goed dus ik ga nu niet wisselen van dieet omdat dit voor mij de beste methode is. Toch wil ik zoveel mogelijk met mijn blog delen, dus ik ga eens kijken wat het Atkins dieet nu eigenlijk doet voor je.

Wat is het Atkins dieet en wie heeft het bedacht?

Het is ten eerste echt een stokoud dieet. Het bestaat al meer dan 30 jaar! Dat kan 2 dingen betekenen. Of het is enorm succesvol en het dieet heeft het bij het juiste eind, of het is ondertussen inngehaald. Ik neig toch naar het succes. Als je zolang al succesvol bent met een dieet dan moet het wel werken. Dan blijven er wel nog een paar andere vragen over voor mij. Namelijk, is het bijvoorbeeld gezond voor je (ook op de lange termijn)?

Wat is het geheim achter Dr. Atkins dieet wijze?

Het geheim achter het Atkins dieet is het verhogen van de eiwitten en verlagen van koolhydraten door gezonder te eten. Het lijkt dat dit in veel diëten terugkomt. Maar waarom zijn ze dan niet allemaal goed? Het gaat erom dat alles goed moet zijn! Je kan een Ferrari kopen met een motor van een smart. Dan ziet de auto er heel mooi uit, maar ga je niet de kracht voelen die dat uiterlijk verdiend. Zo moet je het met diëten ook zien. Een onderdeel uit het dieet kan heel goed zijn als basis. Maar er zijn meer factoren belangrijk zoals je gezondheid, lange termijn effecten en variatie. Je kan ze niet echt afzonderlijk zien, want dan ga je vroeg of laat waarschijnlijk toch stoppen met een dergelijk dieet. Ten minste, het wordt heel erg moeilijk gemaakt. Velen komen dan ook in een jojo terecht omdat het al veel vergt en tijd ook een rol speelt in dit alles.

Werkt het dieet wel of niet?

Sommige volgers hebben er baat bij, dus voor bepaalde groepen mensen werkt het! Toch zitten er de nodige haken en ogen aan als het gaat om gezondheid, variatie en kosten.

Slimmer om te kiezen voor een ander dieet!

Doordat je bepaalde dingen gaat missen in dit dieet is het niet de beste methode. Ook ga je niet zulke grote hoeveelheden eten. Dit maakt de kans van slagen ook weer minder. Daarbij is het best prijzig. Dit zijn al heel snel 3 factoren die mij zouden doen bepalen het niet te volgen. Als ik iets ga doen doe ik het goed! Dus dan is dit niet het beste dieet dat je kan gaan volgen.

Slechte kanten van het dieet

– Tekorten
– Kans op jojo’en
– Duur
– Matige lange termijn effecten
– Variatie
– Veel slechte reviews
– Je kan zelfs gaan aankomen door te weinig calorieën!

Goede kanten van het dieet

– Lang op de markt
– Afvallen is mogelijk
– Veel info te vinden over het Atkins dieet

Atkins dieet na de plusjes en de minnetjes…

Als we de pluspunten en minpunten bij elkaar optellen zien we dus meer nadelen. Geen goede beweegreden om dit dieet te volgen naar mijn idee. Het Aktins dieet komt daarmee niet in het rijtje van beste diëten!