Veel mensen proberen door calorieën te tellen af te vallen. Dit is heel jammer, want dit werkt namelijk niet goed. Benieuwd waarom calorieën tellen echt niet werkt en waarom je daar beter niet mee aan de slag kunt gaan? Lees dan snel verder in dit artikel!

Het klinkt zo verleidelijk: door op het aantal calorieën te letten zorg je ervoor dat je minder energie inneemt dan je verbrandt. Dat is inderdaad de bekende vuistregel om af te kunnen vallen.

Toch ligt het iets meer gecompliceerd.

Het maakt namelijk wel degelijk uit welke voeding je kiest en op welke manier die bijdraagt aan de calorieën die je inneemt. De kwaliteit is belangrijker dan de kwantiteit.

Teveel focus op de kwantiteit

Zodra je calorieën gaat tellen zal je vooral letten op het aantal calorieën, in plaats van op het type dat je inneemt. We kunnen calorieën halen uit koolhydraten, vetten en eiwitten. De combinatie van die drie is van belang voor een gezond voedingspatroon.

Stel dat je dagelijks slechts 1.200 calorieën eet in plaats van 2.000, dan zou dat je moeten helpen om af te vallen. Wat gebeurt er echter als die calorieën afkomstig zijn uit chips en bier? De kans is klein dat je daar daadwerkelijk van zal afvallen. Kijk daarom goed naar de verschillende bouwstoffen die je nodig hebt en probeer het aantal calorieën niet te hoog uit te laten komen.

Naast voeding kun je natuurlijk ook gaan sporten om een calorietekort te krijgen. Een uurtje op de crosstrainer is ook goed voor ongeveer 500 kcal. Door met sport meer calorieën te verbranden kun je op die dag normaal eten en toch vet verbranden!

Light-producten zijn vaak ongezonder

Veel mensen die calorieën tellen kopen vooral de Light-varianten van producten. Houd er echter rekening mee dat veel fabrikanten er met die producten in slagen om minder calorieën toe te passen door kunstmatige alternatieven te gebruiken. Dat betekent bijvoorbeeld dat zij chemische (zoet)stoffen gebruiken. Het klopt dat je dan netjes binnen het aantal aanbevolen calorieën per dag kunt blijven, maar dit betekent aan de andere kant een aanslag op je gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat je uiteindelijk dikker zal worden van die stoffen, waardoor het niet werkt om alleen de calorieën in producten te tellen.

Teveel nadruk op verpakkingen

Fabrikanten weten dat veel mensen calorieën tellen en spelen daar handig op in door middel van de verpakkingen die ze ontwerpen. Het betekent in de praktijk dat ze bijvoorbeeld zorgen voor verpakkingen die het jou gemakkelijker maken het aantal calorieën te tellen, waardoor je eerder geneigd bent om het product meteen in je mandje of wagentje te stoppen. Je vergeet te kijken naar de andere ingrediënten in het product. Je legt door calorieën te tellen teveel nadruk op de verpakking, waardoor je blind wordt voor de kwaliteit van de verschillende voedingsstoffen.

Minder plezier in eten

Tenslotte pleeg je door calorieën te tellen een ware aanslag op het plezier in eten. Iedere keer dat je een maaltijd of een snack neemt dien je na te gaan hoeveel calorieën erin zitten en of dat nog past binnen je quotum voor die dag. Dit haalt veel van het plezier van eten weg, waardoor dit iets kan worden dat je kan gaan tegenstaan. Het is duidelijk dat calorieën tellen niet werkt, dus probeer daar niet aan te beginnen of er in ieder geval zo snel mogelijk mee te stoppen als je het momenteel al doet.