Je bent vol goede moed aan een nieuw dieet begonnen. Dit keer ga je er voor de volle 100% voor en blijf je het dieet tot op de letter volgen. Je wilt alleen nog een stap verder gaan. Je gaat naast je dieet ook sporten. Dit is een lastige stap om te zetten. Het kan intimiderend zijn om naar de sportschool te gaan of om je in te schrijven bij een sportclub. Je wordt met een dieet altijd meteen in het diepe gegooid, maar met sporten kun je rustig aan beginnen. In de veiligheid van je eigen huis kun je jouw eerste stappen zetten. Je bouwt zo je zelfvertrouwen op en went langzaam aan een sportroutine. Voordat je het weet ben je klaar voor de volgende stap. Je hebt voor thuis sporten eigenlijk maar twee dingen nodig: Effectieve oefeningen veilige apparatuur.

Oefeningen

We willen natuurlijk allemaal meer sporten, maar waar moet je dan eigenlijk beginnen? Sport is namelijk heel breed. Wil je voetballen, tennissen, hardlopen, gewichtheffen, roeien of zwemmen? Er is genoeg keuze. Kies je er echter voor om thuis te gaan sporten, dan worden je keuzes al meer beperkt. Om je te laten zien wat allemaal mogelijk is, hebben we een aantal leuke ideeën voor oefeningen voor je op een rijtje gezet. Er is natuurlijk nog veel meer te vinden, maar dit is een goed begin.

Daar hebben ze vast een app voor

Er zijn genoeg Nederlanders die meer willen sporten en vervolgens meteen beginnen, zonder echt te weten waar ze mee bezig zijn. Ze gaan naar buiten om hard te lopen of kopen een aantal gewichten die ze wild in de lucht pompen. Je boekt dan geen vooruitgang. Er zijn gelukkig genoeg Apps te vinden die je begeleiden bij het sporten. Ze hebben fitness-oefeningen voor in huis of geven je tips voor het hardlopen. Je bouwt het langzaam op en wordt steeds meer uitgedaagd.

Probeer het 30 dagen uit

Een nieuwe trend die nu ook in het sporten populair is, zijn de 30-dagen challenges. Elke maand wordt er gefocust op een andere spiergroep in je lichaam. De oefeningen zijn over 30 dagen verspreid en worden steeds zwaarder. Je kunt elke maand voor andere oefeningen kiezen en maakt kennis met de verschillende manieren hoe je spieren kunt trainen.

Sport met anderen, maar doe het online

Ook op YouTube zijn er veel kanalen te vinden die zich richten op fitness en sport. Je kunt zelf kiezen of je voor een work-outvan 15 minuten gaat, of voor een intensieve cardioles van 45 minuten. Je doet de oefeningen eenvoudig thuis, maar hebt toch het gevoel dat je niet alleen bent. Je hebt eigenlijk je eigen personal trainer.

Apparatuur

Er zijn genoeg oefeningen te vinden waar je geen apparatuur voor nodig hebt, maar zodra je de smaak te pakken hebt, wil je natuurlijk meer. Thuis sporten wordt echter steeds populairder en dat betekent dat er steeds meer sportproducten ontwikkeld worden voor thuis. En je hoeft ook voor de apparatuur de deur niet uit, je kunt het allemaal online vinden. Maar wat kun je allemaal vinden?

Je moet er natuurlijk wel leuk uitzien

Het maakt natuurlijk helemaal niets uit wat je aanhebt tijdens het sporten en helemaal niet als je thuis sport. Toch is de juiste sportkleding belangrijk. Niet omdat je er goed uit moet zien, maar omdat je tijdens het sporten zweet, heel veel zweet. Je kleding moet hier wel tegen kunnen, je prestaties kunnen ook verbeteren.

Daag jezelf uit

Je kunt je alleen richten op oefeningen zonder gewicht. Dit zal in het begin genoeg zijn om je lichaam uit te putten, maar je merkt uiteindelijk dat de oefeningen opeens wel heel makkelijk gaan. Maak de uitdaging daarom nog groter door gewichten aan de oefeningen toe te voegen. Begin met kleine gewichtjes van 1 of 2 kilo en bouw het langzaam op.

Maak sporten leuk

Je komt met sportkleding en gewichten al heel ver, maar er zijn ook leuke artikelen die het sporten nog leuker maken. Wist je namelijk dat je de spieren in je rug kunt trainen met een trampoline? Spring 10 minuten op de kleine trampoline in je slaapkamer en die rugproblemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Of kies voor een springtouw. Je traint hiermee niet alleen je benen en armen, maar ook je buikspieren. Wat wil je nog meer? Je voelt je weer even kind!

Nu is het aan jou!

Met deze tips kun je zelf meteen aan de slag. Bekijk een aantal video’s op YouTube of zoek een 30-dagen fitness challenge. Maak het niet moeilijker dan het is. Voordat je het weet zijn alle bodybuilders in jouw sportschool jaloers op jouw afgetrainde lichaam.